आफ्नो जमानाका विद्रोही यी महिलाहरू | Khabarhub Khabarhub

आफ्नो जमानाका विद्रोही यी महिलाहरू


१८ चैत्र २०७७, बुधबार  

पढ्न लाग्ने समय : 5 मिनेट


0
Shares
  • change font
  • change font
  • change font

‘उनीहरूले मलाई क्रुर र खतरनाक भन्थे । वास्तवमा म साँचो बोल्ने भएका कारण धेरैले मलाई क्रुर र खतरनाक ठाने ।’

यो भनाइ चिकित्सक, लेखिका तथा महिला अधिकारकर्मी नबल अल सादवीको हो । यिनै सादवीले ८९ वर्षको उमेरमा हालै देह त्याग गरिन् । इजिप्टकी यी पायनियर चिकित्सकले आफ्ना अनुभव र अनुभूतिहरूलाई उपन्यास, निबन्ध र अटो बायोग्राफीमार्फत प्रस्तुत गरिरहिन् । साँच्चै ! उनको बोली नै धेरैलाई खतरनाक लाग्थ्यो ।

संसारमा यस्ता धेरै वीरङ्गनाको जन्म भएको छ, जसका कारण थुप्रै क्रान्ति भए । उनीहरूले मानसिक र शारीरिक यातना भोगेर सङ्घर्ष गरिरहे । उनीहरूकै सङ्घर्षका कारण समाजका धेरै विसङ्गतिको अन्त्य भयो । तिनै मध्यकी एक थिइन् सादवी ।

धेरैलाई खतरा लागेकै कारण सादवीलाई जेल सजायको र ज्यानको धम्की आइरहन्थ्यो । सन् १९३१ मा कायरोको एउटा गाउँभन्दा धेरै पर बाबुआमाका नौ जनामध्ये दोस्रो सन्तानको रूपमा सादवी जन्मिएकी थिइन् । उनका बाबु सामान्य परिवारका थिए भने आमा खानदानी थिइन् । सादवी तेह्र उमेरमा उपन्यास लेखेर साहित्यिक क्षेत्रमा प्रवेश गरेकी थिइन् ।

उनले १५ वर्षकै उमेरमा महिला र पुरुषका बीच भेदभावको महसुस गरिन् । ‘फिमेल जेनेसियल म्युटिलेसन (एफजीएम)’ को विरुद्धमा रहेकी सादवीले अन्ततः इजिप्टबाट यो प्रथा हटाएरै छाडिन् । उनले छ वर्षकै उमेरमा यो समस्या भागेकी थिइन् । सन् २००८ मा इजिप्टमा सदाका लागि एफजीएम प्रतिबन्धित गरियो ।

सन् १९५५ मा कायरो विश्वविद्यालयबाट पढाइ पूरा गरेपछि सादवीले प्राक्टिस शुरू गरिन् । उनी इजिप्टमा ख्यातिप्राप्त मनोचिकित्सक थिइन् । इजिप्ट सरकारले ‘सामुदायिक स्वास्थ्य’ का लागि उनलाई निर्देशक तोकेको थियो । ‘महिला तथा यौन’ नाममा उनको पुस्तक प्रकाशन भएपछि सरकारले ‘सामुदायिक स्वास्थ्य’ संस्था नै विघटन गरिदियो । उनले चलाएको म्यागेजिन ‘हेल्थ’ पनि सन् २०७३ मा सरकारले बन्द गरिदियो ।

सादवीले सन् १९७५ मा ‘उमन एन्ड प्वाइन्ट जिरो’ उपन्यास लेखेकी थिइन् । सन् १९७७ मा उनको अर्को उपन्यास ‘हिडन फेस अफ इभ’ प्रकाशित भयो । यस उपन्यासमा विभिन्न बहानामा यौन दुराचार गर्ने तथा महिलालाई वेश्यावृत्तिमा लाग्न बाध्य पार्ने ग्रामीण भेगमा सक्रिय एक चिकित्सकको कथा छ ।

सन् १९८१ को सेप्टेम्बरमा राष्ट्रपति अनवर सदातको आदेशमा सादवी पक्राउ परिन्, उनलाई तीन महिनाको जेल सजाय सुनाइयो । तीन महिनापछि रिहा त भइन् तर उनका सबै पुस्तक माथि सरकारले प्रतिबन्ध लगायो ।

धर्मका नाममा ज्यान लिने धम्की आउन थालेपछि सादवी अमेरिका पुगेकी हुन् । धार्मिक अतिवादको विरुद्ध आवाज उठाउने उनको क्रमको रोकिएन । उनका पुस्तक ४० वटा भाषामा प्रकाशित भए । उनी सन् १९९६ मा इजिप्ट फर्किन् र सन् २००४ मा राष्ट्रपति निर्वाचनमा उम्मेदवार भइन् ।

सन् २०११ मा ताहीर चोकमा राष्ट्रपति होस्नी मुबारकको विरुद्धमा उनकै नेतृत्वमा प्रदर्शन भएको थियो । यस्ती वीरङ्गना सादवीलाई संसारले यसै साता गुमायो ।

इतिहासका कालखण्डमा यस्ता थुप्रै महिलाको जन्मे, जसको सङ्घर्षका कारण समाजमा कतिपय विकृतिको अन्त्य भयो । यिनै मध्यकी एक थिइन् नाङ्गेली । उन्नाइसौँ शताब्दीसम्म भारतका केही स्थानमा दलित महिलाले आफ्नो स्तन छोपेर हिँड्न पाइँदैनथ्यो, खुला छाड्नु पथ्र्यो । छोपेर हिँड्न चाहनेले कर तिर्नु पथ्र्यो ।

पछिल्लो समय महिला विद्रोह महिलाहरूकै मुद्दामा केन्द्रित हुन थालेको छ । इतिहास भने फरक छ । लैङ्गिक समानताका साथै राजनीतिक, सामाजिक र सांस्कृतिक विषयमा महिला अधिकारकर्मी उत्तिकै सक्रिय रहन्थे । संसारका महत्त्वपूर्ण परिवर्तनहरूमा महिलाहरूको विद्रोही आवाज निर्णायक भएका दृष्टान्तहरू छन् ।

इतिहास अनुसार ट्राभनकोर भन्ने ठाउँमा यो प्रचलन थियो । एक दिन नान्गेलीले स्तन ढाकेर हिँडन् । कर उठाउने व्यक्ति तुरुन्तै उनको घरमा पुगे । नान्गेलीले आफ्नो स्तन काटेर पातमा राखेर दिइन् । रक्तस्रावले नान्गेलीको मृत्यु भयो । उसको अन्तिम संस्कार सकिएपछि उनका पति चिरुकनन्दनले पानीमा हाम फालेर ज्यान फाले । यसलाई पुरुष सतीको रूपमा व्याख्या गरियो ।

यी पात्रभन्दा धेरै परिचित छन् तसलिमा नसरिन जो लेखिका, चिकित्सक तथा महिला अधिकारकर्मी हुन् । धार्मिक अतिवाद विरुद्धको आवाजसहित निबन्ध र उपन्यास प्रकाशनमा आएपछि सन् ९० को दशकमा उनीमाथि संसारको ध्यान केन्द्रित भयो । उनी देश छाडेर पलायन भइन् । उनले एक दशक अमेरिका र युरोपमा बिताइन् । स्विडेनको नागरिकता पनि पाइन् । सन् २००४ देखि उनी भारतको कोलकाता बसिन् । पछि दिल्ली सरिन् । भिसाको म्याद सकिए पनि उनले भारत छोड्न चाहिनन् ।

सन् १९९४ मा बङ्गलादेश छाडेकी तसलिमाको जीवनका १० वर्षको जीवन तरबारको धारमा रह्यो । जर्मनी, स्विडेन, फ्रान्स र अमेरिकामा बसिन् । भारत आएपछि एक पटक हैदरावादमा उनीमाथि शारीरिक आक्रमण भयो । घरमै नजरबन्दमा राखिएकी उनी २२ नोभेम्बर २००७ मा हैदरावाद छाड्न बाध्य भइन् । त्यसपछि दिल्लीमा तीन महिना नजरबन्दमा रहिन् । उनका सामु भारत छाड्न अर्को विकल्प थिएन ।

बङ्गलादेशको पासपोर्ट खारेज भएपछि तसलीमाले स्विडेनको नागरिकता लिइन् । जर्मनीमा शरणार्थी भएर रहिन् । भारतका लागि भिजिट भिसा पाउन उनले ६ वर्ष पर्खनु पर्‍यो । बाबुआमाको ज्यान जाँदा पनि देश फर्कन पाइनन् । उनले आफ्नो आत्मवृत्तान्त ‘माई बङ्गाली गर्लहुड’ प्रकाशनमा ल्याइन् । सन् २००० मा आफ्नो उपन्यास सोधको प्रचार प्रसारका क्रममा मुम्बई आइपुगेकी उनका धेरै पुस्तक जलाइए । उनलाई जिउँदै आगो लगाउने धम्की आयो ।

सन् २००४ मा भारत सरकारले कोलकातामा अस्थायी बसोबासको अनुमति दिएपछि तसलिमाले थुप्रै पत्रिकामा लेख लेखेका थिइन् । यस बीचमा थुप्रै धार्मिक अतिवादीले उनी माथि आक्रमणको प्रयास गरे । लगातार विवादमा भुमरीमा तसलिमा रही रहिन् । एकपछि अर्को धम्की सहँदै आएकी तसलिमामाथि सन् २००७ मा पनि आक्रमण भएको थियो ।

यो घटनापछि उनलाई दिल्ली र जयपुरमा राख्ने भारत सरकारको नीति बनेको हो । उनी बसेको ठाउँसमेत गोप्य थियो । सन् २००८ को जनवरीमा उनलाई लेखन बापत ‘सीमोन डे बिभोइयर अवार्ड’ दिने निर्णय भएको थियो । उनले भारतमै रहेर आफ्नो सङ्घर्ष जारी राख्ने बताउँदै पेरिस जान अस्वीकार गरिन् ।

फ्रान्सेली राज्य क्रान्तिले थुप्रै अधिकार दिए पनि महिला अधिकारकर्मीले यसमा चित्त बुझाएनन्, विद्रोह गरिरहे । अपुग भएका अधिकार सन् १९४८ मा फ्रान्सेली महिलाले प्राप्त गरे । फ्रान्समा भएको यो परिवर्तनको असर रुसमा पनि परेको थियो ।

यसपछि तसलिमाले धार्मिक विषय छाडेर राजनीतिक विषयमा केन्द्रित रहने बताइन् । उनले आफ्नो आत्मवृत्तान्त प्रकाशन गर्ने योजना त्यत्तिकै रोकिन् । १९ मार्च सन् २००८ मा उनी भारत छाड्न बाध्य भएकी थिइन् । त्यस पछि स्विडेन गइन् । उनले न्युयोर्क विश्वविद्यालयबाट रिसर्च छात्रवृत्ति पनि पाइन् । भारत फर्केपछि उनी त्यहाँ सुरक्षित रहेको जनाइन्छ ।

उनको यो सङ्घर्ष कति लामो समय रहन्छ भन्ने निश्चित नरहला । परन्तु उनका कृति लज्जा, फ्रेन्च लभर, माई बङ्गाली चाइल्डहुड र उत्तल हवाको प्रभाव दीर्घकालीन रूपमा रहनेछ ।

पछिल्लो समय महिला विद्रोह महिलाहरूकै मुद्दामा केन्द्रित हुन थालेको छ । इतिहास भने फरक छ । लैङ्गिक समानताका साथै राजनीतिक, सामाजिक र सांस्कृतिक विषयमा महिला अधिकारकर्मी उत्तिकै सक्रिय रहन्थे । संसारका महत्त्वपूर्ण परिवर्तनहरूमा महिलाहरूको विद्रोही आवाज निर्णायक भएका दृष्टान्तहरू छन् ।

संसारमा भएको क्रान्तिकारी परिवर्तनमा फ्रान्सेली राज्य क्रान्ति सधैँ सम्झने गरिन्छ । यही क्रान्तिले महिलालाई अधिकार दिने अभियानको शुरू गरेको थियो । फ्रान्समा क्रान्ति हुनुभन्दा धेरै अगाडि सन् १७९३ मा ‘जाक्वीन’ को रूपमा क्रान्तिकारी महिलाले एउटा क्लब गठन गरे । यसको नेतृत्व गर्नेहरू पछि गिरफ्तार भए ।

फ्रान्समा क्रान्ति शुरू भएपछि जाक्वीनको नेतृत्वमा रहेका जियान पाउल मराट लगायत सबै विद्रोहमा सामेल भए ।

महिलालाई नागरिकता दिनबाट समेत बञ्चित गरिने फ्रान्समा पाउलिन लियोनको नेतृत्वमा सशस्त्र विद्रोह भएको थियो । यो क्रम बढ्दै गएर संसदमा समेत महिला उपस्थिति अनिवार्य हुने अवस्था सृजना भयो । धेरै महिलाले हतियार नै उचालेर विद्रोह गरेको समयमा ओलम्पेय डे गजेसले लेखनमार्फत विद्रोहको आवाज अघि बढाएकी थिइन् ।

शक्तिशाली देशले साना देशमाथि गर्ने दमन, साम्राज्य, राज्यले नागरिक माथि गर्ने ज्यादती र विभेदविरुद्ध अनेक विद्रोहहरू भए । तीसबै आन्दोलन र विद्रोहमा महिलाहरू सहभागी भए, सङ्गठन गरे, हतियार उठाएर । लेखेर विद्रोह गरे । लेख्ने क्रम जारी छ ।

सन् १७९१ मा महिलालाई नागरिकता दिने घोषणा भए पनि उनले समान हकको पक्षमा आफ्नो लेखनलाई निरन्तरता दिई रहिन् । उनको पथ पछ्याउँदै म्याडम रोनाल्डले पनि महिला अधिकारको पक्षमा लेख्दै फ्रान्सेली राज्य क्रान्तिलाई साथ दिइन् ।

फ्रान्सेली राज्य क्रान्तिले थुप्रै अधिकार दिए पनि महिला अधिकारकर्मीले यसमा चित्त बुझाएनन्, विद्रोह गरिरहे । अपुग भएका अधिकार सन् १९४८ मा फ्रान्सेली महिलाले प्राप्त गरे । फ्रान्समा भएको यो परिवर्तनको असर रुसमा पनि परेको थियो ।

सन् १९१९ मा रोजा लक्जेम्बर्गले स्पार्टाकस लिगको रूपमा सुरु गरेको विद्रोहको आवाज इतिहासमा अझै सम्झने गरिन्छ । आफ्ना अधिकारका लागि मात्र होइन राष्ट्रियताको लडाइँ पनि महिलाको नेतृत्वमा भएका छन् । सन् १९५० मा प्युरेटिकोलाई अमेरिकाबाट मुक्त गराउन भएको आन्दोलनको नेतृत्व ब्लान्का कानालेसले गरेकी थिइन् ।

सन् १९५८ मा चिनिया सरकारको विरुद्धमा तिब्बती बौद्ध धर्मावलम्बी एनी पाचेनको नेतृत्वमा विद्रोह भएको थियो । उनको विद्रोही समूहमा ६ सय जना थिए । सन् १९८६ र ८७ मा युगान्डामा सरकार विरोधी आन्दोलनको नेतृत्व एलिसियाया अलुमाले गरेकी थिइन् ।

सन् १७८९ मा फ्रान्समा राजा लुइ सोह्रौँका विरुद्ध एक युवा महिलाको नेतृत्वमा भएको प्रदर्शन एक ऐतिहासिक घटनाका रुपमा रहेको छ ।

शक्तिशाली देशले साना देशमाथि गर्ने दमन, साम्राज्य, राज्यले नागरिक माथि गर्ने ज्यादती र विभेदविरुद्ध अनेक विद्रोहहरू भए ।
तीसबै आन्दोलन र विद्रोहमा महिलाहरू सहभागी भए, सङ्गठन गरे, हतियार उठाएर । लेखेर विद्रोह गरे । लेख्ने क्रम जारी छ ।

सशक्त महिला आवाजको प्रतिनिधित्व गर्ने सादवीको निधन सबै महिला अवाजका दुःखको विषय हो । (एजेन्सीहरूको सहयोगमा)

प्रकाशित मिति : १८ चैत्र २०७७, बुधबार  १० : ०९ बजे

वेस्ट इन्डिज ‘ए’ विरुद्ध खेल्ने नेपाली टिममा चार खेलाडी थपिए

काठमाडौं– नेपाल क्रिकेट संघ (क्यान)ले  वेस्ट इन्डिज ए विरुद्धको टी-२०

अमेरिकाले भन्यो : युक्रेन युद्धमा चीनले नसघाएको भए रुस टिक्ने थिएन

अमेरिकी विदेश मन्त्री एन्टनी ब्लिङ्कनले युक्रेन युद्धमा रुसलाई चीनले दिएको

रूपान्तरणका लागि ‘डिजिटल डिपार्चर’ को विकल्प छैन : मन्त्री शर्मा

काठमाडौं– सञ्चार तथा सूचना प्रविधि मन्त्री रेखा शर्माले मुलुकको अग्रगामी

बालेनको कविता संग्रह ‘अश्र’ सार्वजनिक

काठमाडौं– काठमाडौं महानगरपालिकाका मेयर बालेन्द्र शाह (बालेन) ले आफ्नो जन्मदिन

आठ महिनामा सम्पत्ति शुद्धीकरणका ३८ सय ६९ उजुरी

काठमाडौं – चालू आर्थिक वर्षका आठ महिनामा सम्पत्ति शुद्धीकरण (कालोधन