यस धर्तीका समस्त सीताहरूलाई | Khabarhub Khabarhub

यस धर्तीका समस्त सीताहरूलाई


२२ आश्विन २०७८, शुक्रबार  

पढ्न लाग्ने समय : 5 मिनेट


0
Shares
  • change font
  • change font
  • change font

रामायणको भिडियो शृङ्खलामा रावणको भूमिका निर्वाह गर्ने अरविन्द त्रिवेदी नामका कलाकारको यसै साता ८२ वर्षको उमेरमा मृत्यु भयो । रावण भन्नासाथै हामी धेरैको मनमस्तिष्कमा तिनै अरविन्दको घुमाउरो जुँगा, ठूलो स्वर, अट्टाहास र अहङ्कार याद आउँछ । के रावण साँच्चै खराब थिए ? कि उनी खराब देखाइए ?

आजसम्मका अधिकांश शिवभजनका रचयिता त्रेतायुगका रावणको समुद्रपारीको कथामा आजको मेरो आलेख समर्पित छ ।

दशैँ सनातन संस्कारको महत्वपूर्ण पाटो हो जहाँ असत्यमाथि सत्यको विजय मनाउने गरिन्छ । सत्य अर्थात राम अनि असत्य अर्थात रावण; यी दुई विपरीत ध्रुवबीच रामायण र दशैँका सङ्घारहरू कोरिएका छन् ।

मलाई चाहिँ कहिलेकाहीँ शास्त्रले रामको जयकार मनाउन रावणलाई अनेक तरिकाले नराम्रो देखाएको जस्तो भान हुन्छ । रावणलाई शास्त्रहरूले कहिलेकाहीँ उल्टो व्याख्या गरेको पो हो कि ! रामायण यतिमात्र नहोला कि ! राम र रावणको युद्धलाई अनि रावणको हारलाई एउटा नयाँ दृष्य दिन जरुरी छ कि भन्ने एउटा तर्क छ ।

रामायणलाई एउटा हिन्दु चलचित्रको सस्तो द्वन्द्व अनि नायकको जित र हिस्रंक खलनायकको हारभन्दा अलिक फरक व्याख्या गर्न जरुरी छ । रावण खलनायकभन्दा धेरै अरू कुरा पनि हुन् जसलाई शास्त्रसाहित्यले व्याख्या गर्न जरुरी नठानेको होला ।

अर्कोतर्फ नायकको नायकीको अनुपात खलनायकको खलनायकीमा पनि निर्भर गर्छ । रावण नै नभएको भए रामको महत्व पनि त खासै हुने थिएन होला !

एक जना आर्यन राजा र अर्का एक जना द्रभिड राजाबीचको द्वन्द्व र एउटा धर्म अनि धर्मपथ भड्केका राजाबीचको द्वन्द्वको कथा हो रामायण । रामायणमा रावणको उपस्थितिले आफू जतिसुकै शक्तिशाली भए तापनि सत्य र धर्म भएको आफूभन्दा सानै र कम शक्तिशाली प्रतिस्पर्धीसँग आफ्नो हार र अन्त्य देखाउन र बुझाउन खोजेको छ ।

रावणको उपस्थिति

वाल्मीकि रामायणले रावणलाई खलनायकका रूपमा प्रस्तुत गरेको छ । जसरी अँध्यारोबिना उज्यालो सम्भव छैन त्यसरी नै खलनायकको भूमिकाबिना नायक पनि सम्भव छैन । रामलाई मर्यादा पुरुषोत्तम बनाउन रावणको भूमिका चर्चायोग्य छ । कहिलेकाहीँ रामायणले रावणलाई अन्याय गरेको जस्तो पनि भान हुन्छ ।

सिद्धपुरुष रावण शिवका परमभक्त थिए । तिनले किन सीतामातालाई हरेर लगे ! सीतासँग रावणले जबर्जस्ती गरेनन् । सीतालाई मर्यादापूर्वक वाटीकामा विराजमान गराएका रावण रामसँगको युद्धमा मारिए । त्रेतायुगको यो कथा अनि विजयोत्सवको द्योतकका रूपमा हामी नेपाली लगायत समस्त सनातन परिवार दशैँ मनाउँछौँ ।

कतिको तर्क छ कि रावणले आफ्नो मृत्यु र मोक्ष रामको हातबाट मात्र हुने तथ्य चाल पाएर रामबाट आफ्नो बध हुने अवस्था सिर्जना गरेका हुन् । रामायणका यी कुराहरूको प्रमाण अहिले पनि रामको भन्दा रावणको अर्चना गर्ने दक्षिण भारतीय बासिन्दा अनि श्रीलङ्काका परम्पराहरूले दिएका छन् ।

भारतको मध्य प्रदेशमा पर्ने बिदिसा जिल्लाको नेत्रन भन्ने ठाँउमा कन्युकुब्जा ब्राह्मणहरूले आफ्नो कुलपूजामा रावणको पूजा गर्छन् । रावरणलाई यसरी पुज्ने प्रसिद्ध मन्दिर छ । रावणकै अर्को मन्दिर भारतको कानपुरमा छ, दशहरा अर्थात नवरात्रभरि यो मन्दिर खुला रहन्छ । ककिनाडा, आन्द्र प्रदेश  रराजस्थानसम्म पनि रावणका प्रतिमा र मन्दिरहरू छन् ।

दशानन् रावण खासमा त्यति धेरै तुच्छ थिए जो कसैकी श्रीमतीलाई हरण गरेर आफ्नो भोग विलासका लागि राख्ने मनसाय राखून् ! त्यसो थियो भने स्वर्ग जाने सिँढी बनाउने रावणको ज्ञान र भक्तिभावलगायत प्रजाप्रतिको मोह केवल एउटा स्त्रीलम्पट राजाका लागि सम्भव थियो !

हिन्दु दर्शनको महत्वपूर्ण पुस्तक ‘रावण सहिंता’ का रचयिता रावणको बारेमा शास्त्रले उत्खनन् गरेको छैन । हामी सीतालाई फिर्ता लगेर अग्निपरीक्षा दिन लगाउने रामलाई मर्यादा पुरुषोत्तम मान्छौँ । यस्ता धेरै रहस्यहरू रामायणले आफूमा पोको पारेको छ । आज मैले रामायणका रावण नियाल्ने प्रयास गरेको छु ।

रावणको नाम

शिवको कैलाश लङ्कामा सार्छु भनेर रावणले कैलाश पर्वत उठाएका थिए । त्यसै बखत रावणको औँला शिवको पैतालाले टेकियो । पीडाले छटपटाएका रावणले शिव रिसाउलान् भनेर नृत्य प्रदर्शन गरे । शिवले प्रशन्न भई रावण (ठूलो आवाजमा बोल्ने) नामकरण गरिदिए ।

रामायणको एक प्रमुख पात्र रावणको व्यक्तित्वबारे धार्मिक पुस्तकहरूबाट धेरै पाइएका छन् । रावण छुवाछुत अन्त्यका प्रणेता, अन्धविश्वास विरोधी र कर्तव्यपरायण थिए । उनले मातासीताको सम्मान गरे, अशोक वाटिकामा पुरुषलाई प्रवेश निषेध थियो, आफू पनि प्रवेश गरेनन् ।

धर्मको लागि आफ्नो सन्तानको समेत बलिदान गर्ने सामर्थ्य थियो । अनेक वेद र कविताका लेखक थिए । आफ्ना भाइबहिनीप्रति गहिरो माया थियो । महिलालाई बराबरीको सम्मान गर्थे । आफ्ना प्रजाको सुख र समृद्धिका लागि समर्पित थिए ।

रावण हामीले भन्ने गरेजति खराब थिए भने अन्तिम अवस्थामा ज्ञानका कुरा सुन्न रामले लक्ष्मणलाई रावणका सामु पठाउने थिएनन् । सीताहरण जति नाजायज थियो, अग्नि परीक्षामा पठाउनु त्यति नै नाजायज । नत्र सीता किन धर्तीमा विलीन हुन्थिन् !

नादीशास्त्रका अनुसार रावण आर्युवेदका कुशल ज्ञाता र सङ्गीतज्ञ थिए । उनले बिणा बजाँउदा देवताहरू धर्तीमा अर्लिएर सुन्थे । शास्त्रमा उल्लेख गरिएको ‘पुष्पक विमान’ र  अनि प्रशासकका रूपमा रामले पनि रावणसँग अन्तिम घडीमा आफ्ना भाइ लक्ष्मणलाई ज्ञान आर्जनका लागि पठाएका थिए ।

जैन धर्ममा २४ तिर्थाङ्कारहरूको सूचीमा कृष्ण, महावीर लगायत रावण पनि पर्दछन् । जैन धर्मको रामायणमा त रावण सीताका पिताका रूपमा व्याख्या गरिएका छन् । मर्यादा पुरुषोत्तम राम, सीता, जनकपुरदेखि अयोध्या र वनवाससम्मको कथामा रावण खलनायकका रूपमा देखाइएका छन् ।

धनका राजा कुवेरका जेठा दानु रावण ब्रह्माका दश वटा मानसपुत्रमध्ये प्रजापति पुलत्स्य ऋषिका नाति हुन् । अहिले पनि भारतको जोधपुरका देव मुडगल गोत्रका ब्राह्मणहरू आफूलाई रावणका सन्तति बताउँछन् । हरेक वर्ष नवरात्रमा रावणको श्राद्ध गर्छन् ।

रावणले सीताहरण गर्नु जति नाजायज थियो, रामले सीतालाई अग्निपरीक्षामा पठाउनु पनि त्यति नै नाजायज थियो । रामायणका कुनाकन्दरामा राम पनि मर्यादामा ढलपल भएका जस्ता लाग्छन् ।

रामको अदालत

सीताले आफ्नो नारीवाद र उपस्थितिलाई बलियो पार्दै अग्निपरीक्षापछि रामसँग नबस्ने निर्णय लिनुभयो र धर्तीमा लीन हुनुभयो । रामको मनमा लव र कुश आफ्नै छोरा हुन् कि रावणका भन्ने द्विविधा हुनु त रामको पितृसत्तात्मक सोचको उपज थियो ।

रामायणमा रावणको प्रवेशअघि पनि धनुषवाण तोड्ने प्रतिस्पर्धामा रामले जितेर बिहे गरेकी सीताले नारीका रूपमा स्वतन्त्रता पाइनन् । रामसँगको वनवासलगायतमा उतारचढावसँगै रावणको प्रवेश भयो ।

रामले रावणलाई जिते पनि रामको अदालतमा सीताको हार भयो । लङ्काबाट ल्याइएकी सीतारानी पटकपटक प्रश्नको चौघेरामा पारिइन् । अन्ततः धर्तीमा समाहित भइन् । हामीले तिनै सीताको नारीत्व र त्यागको गुणगान गर्दै आएका छौँ ।

रामभन्दा अघि सीतामाताको नाम लिदै, जानकी मन्दिरको अलिक परतिर राम मन्दिर पनि राख्दै इतिहासले रामसीतालाई न्याय दिन त खोजेको हो तर रामायणको निचोडले कहिलेकाहीँ यो पक्षलाई ओझेलमा पारिदिन्छ ।

रामको साटो रावणले युद्ध जितेको भए के हुन्थ्यो ! सीताको अग्निपरीक्षा हुँदैन थियो कि ! रामायण लेखिन्न थियो कि !

फेरि मनमा वर्तमान समाज उभिन आउँछ । आखिर अहिले हाम्रो समाजमा रावण प्रवृत्तिकै त जित त छ । निर्मला हत्याकाण्डका रावणले जिते, घटना धर्तीमै बिलायो । बलात्कार र एसिड आक्रमण भएकै छ । खलनायकको जगजगी कहाँ घटेको छ र !

सीताको हकमा रावण त परको कुरा, कहिलेकाहीँ राम पनि निरङ्कुश लाग्छन् । राम हरिका रूप हुन् । मैले यस लेखबाट रामपात्र या रावणपात्रबाट नारीवाद निचोरेर निकाल्न खोजेको छैन, तत्कालीन समाजको नारीसम्मान र स्वतन्त्रताको पक्ष आजको समाजसँग तुलना गर्न खोज्दैछु ।

सामान्य अर्थमा लोक र प्रजाहरूको अनेकन प्रश्नपछि आफ्नै पतिले पनि पतिब्रतामाथि प्रश्न उठाएर अग्निपरीक्षा लिए । यसपछि सीताले देहत्याग गरिन् । सीताको जीवनमा नारी हुनुका नाताले केवल त्याग, बलिदान र कष्ट देखापर्छ ।

सनातन संस्कार र सभ्यतामा नारीको ठूलो स्थान छ । कहिलेकाहीँ त सीता रामायणमा रावण र रामभन्दा पनि धेरै गुणा शक्तिशाली देखापर्छिन् । रावणले हरेर लगेपछि पनि एक वर्ष लङ्का बस्दा रावणका अनेकन त्रास, भय र प्रलोभनबाट पनि सीता गडमगाइनन् । उनले रावणका हरेक शक्तिलाई चुनौती दिइन् ।

रामले वनवासमा सीतालाई नलैजान अनेक भय देखाए पनि अन्नत सीता आफ्नै निर्णयमा वनवास गइन् । अयोध्याकाण्डमा राम पिताको आज्ञाअनुसार वनवास जानुपर्ने भएपछि भरतलाई राजा बनाउन आग्रह गर्छन् । सीतालाई आफूसँग वनवास नजान आग्रह गर्छन् ।

रामको यस्तो आग्रहमा सीताको जवाफ सङ्क्षेपमा यस्तो थियो– हे राम, तपाईंका कुराहरूले मैले वनवासको दुःखका बारेमा थाहा पाएँ । तपाईंका  सुझावले मैले आफूलाई साह्रै कमजोरजस्ती पाएँ तर म कदापि त्यस्ती छैन । एउटी नारीका लागि न उनको बुबा, न पति न पुत्र या पुत्री, कसैले पनि अबउप्रान्त निर्णय गरिदिने छैनन् । म आफ्नो निर्णय आफैँ गर्दैछु र तपाईंका साथ वनवास जाँदैछु ।

सीताका कतिपय दृढसङकल्प, आत्मसम्मान र स्वाभिमानका कुरा शास्त्रहरूबाट झिक्न सकिने खालका छैनन् । ब्रिटिसहरूले जागिर दिएका जर्मन अनुवादक म्याक्स मुलरका अर्ध अर्थ र उल्टो अर्थ लाग्ने अनुवादको आधारमा हामीले हाम्रा ग्रन्थबाट पक्कापक्की अर्थ निकाल्न छाड्यौँ कि !

अब हाम्रा पुराण र सनातन कर्ममा मन्त्र, अर्थ अनि भजनसँगै दर्शन पनि पस्किन जरुरी छ । रावण, राम अनि सीता सबैको आआफ्नै सान्दर्भिकता छ ।

यस दशैँमा यस धर्तीका समस्त सीताहरूलाई आत्मविश्वास र सार्मथ्य प्राप्त होस् । हामी सबैको मनमा राम र रावण दुवै छन् । त्याग्नु पर्ने त्यागौँ, राख्नुपर्ने राखौँ ।

दशैँको शुभकामना !

प्रकाशित मिति : २२ आश्विन २०७८, शुक्रबार  ७ : २३ बजे

संस्कृति संरक्षण गर्न नौमती बाजा हस्तान्तरण

लमजुङ– परम्परागत संस्कृति संरक्षण गर्ने उद्देश्यले जिल्लाका दलित समुदायलाई नौमती

मृत्युमार्गको विकल्प सिद्धबाब सुरुङ (फोटो फिचर)

मनिष अर्याल/नेपाल फोटो लाइब्रेरी पाल्पा – मृत्युमार्गले परिचित सिद्धार्थ राजमार्गको

आँबुखैरेनी अस्पताललाई डायलाइसिस मेसिन प्रदान

तनहुँ– तनहुँको आँबुखैरेनी गाउँपालिकाद्वारा सञ्चालित आँबुखैरेनी अस्पताललाई दुई थान डायलाइसिस

एमालेको प्रतिनिधि परिषद् बैठक आजदेखि

काठमाडौँ– नेकपा एमालेको राष्ट्रिय महाधिवेशन प्रतिनिधि परिषद् बैठक आज सुरु

एसिसी प्रिमियर कप : तेस्रो स्थानको लागि आज नेपाल र हङकङको भिडन्त

काठमाडौं – एसीसी प्रिमियर कप अन्तर्गत शनिबार नेपालले तेस्रो स्थानको