सर्वकालिक गान्धी विचार | Khabarhub Khabarhub

सर्वकालिक गान्धी विचार



कुनै पनि युग स्थायी हुँदैन । समय सधैँ चलायमान हुन्छ । जसरी हामी अघि बढ्दै जान्छौँ, त्यसरी नै समय पनि अगाडि जान्छ । सूचना र ज्ञानका आयाम पनि बदलिँदै र फराकिला हुँदै जान्छन् । यसैको परिणाम हो इन्टरनेट प्रविधि र वर्तमान युगको सामाजिक सञ्जाल । यो पनि सम्भव हुन सक्ला कि अहिलेको सामाजिक सञ्जाल युग पनि सकिएर अर्को केही आउनेछ । कुनै नयाँ प्रविधिले ठाउँ लिनेछ ।

सुविधाहरूको अभिवृद्धि नै आधुनिकता हो । हामीले युग र समयको माग अनुकूल आफूलाई परिवर्तन गर्न सकेनौँ भने पिछडिएका हुनेछौँ । यो तथ्य प्रविधिको क्षेत्रमा मात्रै लागू हुन्छ, विचारमाथि होइन । असल र प्रासङ्गिक विचार हाम्रो निम्ति सधैँ उपयोगी र सान्दर्भिक रहिरहनेछ । महात्मा गान्धीको विचार आज पनि त्यति नै सान्दर्भिक छ जति एक शताब्दी पहिले थियो, जतिबेला गान्धीको जीवनकालामा जति थियो ।

गान्धीको विचारको एउटा खास विशेषता भनेको उनको सन्देशको सार्वभौमिकता र सर्वव्यापकता नै हो । उनको विचार कुनै एउटा देशको निम्ति मात्रै नभई पूरै विश्वको निम्ति प्रेरणादायक मानिएको छ । प्रत्येक समय, प्रत्येक देश र प्रत्येक अवस्थाको निम्ति उनको विचार सान्दर्भिक छ । त्यसैले विश्वको साझा मञ्च संयुक्त राष्ट्रसंघले पनि गान्धी विचारको सर्वकालिकता पहिचान गरेर विश्व अहिंसा दिवस घोषणा गरेको हो ।

सत्य र अहिंसाको विचार प्रतिपादन गरेका महात्मा गान्धी मानवीय मूल्यमान्यता बलियो बनाउने मामिलामा महान व्यक्तित्व थिए । गान्धीको विचार प्रचारप्रसार गर्ने उद्देश्यले विश्वभरि खुलेका गान्धीवादी संघसंस्थाहरूले सत्य र अहिंसाको प्रचारप्रसार गर्ने गरेका छन् ।

विश्वको जुनसुकै देशमा हिंसात्मक गतिविधि चलेको छ भने त्यसमाथि रोक लगाउने एउटामात्र अस्त्र गान्धीको ‘सत्य र अहिंसा’ विचार नै हो । हाम्रो नैतिक एवं धार्मिक जीवनमा पनि गान्धी विचारको निकै ठूलो महत्व छ । हामीले नैतिक र धार्मिकरूपमा पनि सत्य र अहिंसा पालन गर्न थाल्नेछौँ भने यसको सकारात्मक प्रभाव व्यक्ति, समाज र राष्ट्रको जीवनका हरेक क्षेत्रमा पनि पर्नेछ ।

वर्तमान अवस्थामा गान्धीको स्वराज सिद्धान्त व्यावहारिक धरातलमा उतार्न सहज छैन तर केही कुरामा गम्भीरतापूर्वक ध्यान दिने हो भने नजिक अवश्य पुग्न सकिन्छ ।

लोकतान्त्रिक व्यवस्थामा ‘स्वराज’ को सपना साकार पार्नु सहज काम होइन । स्वराजमा ‘स्व’ को राजमात्रै स्थापित भएको छ । यथार्थमा अहिले ‘स्व’ को निर्माणमात्रै भइरहेको छ । पैसा, जाति, पद, वर्ग, पुँजी आदिको रूपमा मात्रै ‘स्व’ को अर्थ बुझ्नेहरूको तीव्र गतिमा प्रचार भइरहेको छ । गान्धीको शब्दमा ‘स्व’ लाई एउटा राष्ट्रको रूपमा स्वीकार गरिएको छैन ।

गान्धीलाई संसद र राज्यसत्तासित कुनै दुराग्रह थिएन तर उनी विकेन्द्रीकरण नीतिअनुसार गाउँलाई बढीभन्दा बढी अधिकार दिन चाहन्थे । उनी राष्ट्रपति, मन्त्री, कमाण्डर तथा संसदलाई अपेक्षाकृत कम शक्ति दिन चाहन्थे तर उनको जीवनकालमा र पछि पनि आजसम्म त्यस्तो हुन सकेन । राजनेताहरूले लामो समय सत्तामा बसिरहन जनतालाई भोट लिने बेलामा मात्र स्मरण गर्न योग्य वस्तु ठान्नेका छन् । यस्तो अवस्थामा यो पनि मान्न सकिन्छ कि स्वराज केही क्षणको निम्तिमात्रै आयो ।

राजनीतिज्ञहरूले लोकतन्त्ररूपी स्वराजको उपयोग आफ्नो हितका लागि, आफ्नो निजी स्वार्थका लागि मात्रै गरिरहेका छन् । फलस्वरूप नेताहरूको (अ)राजनीतिक गतिविधिप्रति जनताको मोहभङ्ग हुन थालेको छ । यसको नकारात्मक असर व्यवस्थामाथि पनि परेको छ । आज फेरि पनि गान्धीको स्वराज सिद्धान्तको आवश्यकता महसुस हुँदैछ । नेता, समाज, देश र न्यायको स्तरमा पनि स्वराजको नियम पालना भएको हुनुपर्छ ।

गान्धीको स्वराज अन्य व्यवस्थाको तुलनामा अपेक्षाकृत बढी नै जनतासमर्थक मानिन्छ । आम जनताले पनि स्वच्छता, सादगी र अहिंसाका लागि तथा अपेक्षाकृत असल नागरिक बन्नका निम्ति स्वराजको नियम पालन गर्नु आवश्यक छ ।

गान्धीको स्वराजमा गरिबी र निर्धनताबाट मुक्ति, पर्यावरण संरक्षण, नारी सशक्तीकरण तथा कृषि समस्याको समाधानका निम्ति अनेकौँ उपाय बताइएका छन् । यसका अतिरिक्त भावी पुस्ताको शिक्षा व्यवस्थाको ढाँचा समेत कोरिएको छ । यसरी स्वराजमा लोकतान्त्रिक शासनअन्तर्गत आउनसक्ने सबै खाले चुनौतीहरूको समाधानको बाटो देखाइएको छ ।

वर्तमान अवस्थामा गान्धीको स्वराज सिद्धान्त व्यावहारिक धरातलमा उतार्न सहज छैन तर केही कुरामा गम्भीरतापूर्वक ध्यान दिने हो भने नजिक अवश्य पुग्न सकिन्छ । यसको निम्ति लोकतन्त्रको नाममा गठित विभिन्न संस्थाहरूको भूमिका जाँच गर्न सकिन्छ । जाँचको परिणाम कार्यान्वयनमा ल्याएर जनताको विश्वास जित्न सकिन्छ । अहिले लोककल्याणकारी समाजमार्फत केही हदसम्म स्वराज स्थापनाको दिशामा पाइला चालेको पनि मान्न सकिन्छ ।

लोकतान्त्रिक शासन प्रणालीमा शासक र व्यवस्थाप्रति असन्तोष बढ्न थालेको छ । जनताको निम्ति बनाइएका कानून र संस्थाले जनताको हितमा काम गर्न सकेनन् । निष्पक्ष भावले काम गर्न सकेनन् । अझ उल्टो परिणाम आउन थाल्यो । जनतामा असन्तोष बढ्नुको मुख्य कारण यही हो । जब जनतामा शासन व्यवस्थाले हाम्रो पक्षमा काम गरेको छैन भन्ने धारणा बन्न थाल्छ, तब राज्य प्रणाली हल्लिन थाल्छ ।

सरकारको काममा समानता र निष्पक्षता हुन आवश्यक छ । महात्मा गान्धीले जुन स्वराजको सपना देखेका थिए, त्यो आजसम्म पूरा हुन सकेको छैन, पूरा त के मार्ग समेत निर्माण हुन सकेको छैन । स्वराज प्राप्तिको निम्ति गरिबीबाट मुक्ति, महिला सशक्तीकरण, पर्यावरण संरक्षण, ग्रामीण क्षेत्र र कृषि क्षेत्रको विकास अपरिहार्य मानिन्छ ।

गान्धीको विचारमा स्वराज भनेको व्यक्तिको आफ्नो मनको शासन हो । आफूमाथि आफ्नै शासन हो । त्यसमा सत्याग्रह तथा आत्मबल निर्णायक साबित हुन सक्छ तर यसको उपयोग त्यतिबेला मात्रै गर्न सकिन्छ, जतिबेला हामीले पूर्णरूपेण स्वदेशी वस्तु उपयोग गरेका हुनेछौँ ।

यस्तो प्रयोग हामी अन्य कसैलाई सजाय दिन अथवा विरोध गर्नका निम्ति नभई यसलाई आफ्नो कर्तव्य ठानेर गर्नेछौँ । व्यक्ति र राज्य प्रणालीको प्रत्येका काममा कर्तव्यबोध र उत्तदायित्वबोध भएको हुनेछ । गान्धीको विचारमा छात्रछात्रालाई जीवनगत मूल्य र मान्यतामा आधारित शिक्षा दिइएन भने त्यो पनि महत्वहीन नै साबित हुनेछ ।

मूल्यमान्यता, नैतिकता र विवेक ताकत हो भने गान्धीको विचार हाम्रो निम्ति सर्वकालिक छ । एक्काइसौँ शताब्दीमा मात्रै के, शताब्दियौँ शताब्दी गान्धीवाद सान्दर्भिक रहिरहने छ । सत्य र अहिंसा कहिल्यै महत्वहीन हुँदैन ।

गान्धीले हिन्द स्वराजमा आधुनिक सभ्यताको तिखो आलोचना गरेका छन् । उनको भनाइअनुसार स्वराज स्थापना हाम्रो सभ्यताको मूल्यमाथि आधारित हुनुपर्छ । उनी पश्चिमेली सभ्यतालाई सरुवा रोगजस्तो ठान्थे । उनको विचारमा पश्चिमा सभ्यता भौतिक सुखमा आधारित छ, त्यसैले उनी यसको अन्धानुकरणको विरोधी थिए । आफ्नो सभ्यतामा बाधा नपर्ने हदसम्म आत्मसात गर्न सकिन्छ पनि भनेका थिए ।

पूरै विश्वमा सभ्यताको भविष्यबारे जुन बहस चलिरहेको छ, त्यसमा पनि गान्धीको विचार नै सबैभन्दा बढी प्रासङ्गिक छ । कुनै राम्रो र कल्याणकारी सभ्यताको आधार धर्म, नीति तथा मूल्य नै हुने गर्छ । मेशिन, प्रविधि र यन्त्रको उपयोग साधनको रूपमा मात्रै हुनुपर्छ । यसलाई नै साध्य बन्न दिनुहुँदैन । त्यसैलाई साध्य ठान्ने हो भने कुनै समयमा मानिस साधनविहीन हुनेछ ।

आधुनिक सभ्यताको आधार मूल्य, नीति र धर्मको ठाउँ अत्याधुनिक प्रविधिले लिएको छ । मनुष्यको जीवन, आकाङ्क्षा, सुख–दुःख सफलता, असफलता, लाभ–हानि, उन्नति–अवन्नति जस्ता मूल विषयमा जब मूल्यमान्यताको ठाउँ प्रविधिले परिभाषित गर्न थाल्छ अनि सभ्यतामाथि सङ्कट आउन थाल्छ । गान्धी व्यक्तिगत स्वार्थ एवं सङ्कीर्ण प्रतिगामी विचारलाई सभ्यताको पहिलो चुनौती ठान्थे ।

सर्वत्र मूल्यमान्यताको क्षय भइरहेको अवस्थामा व्यक्तिले आफ्नो अन्तर्मनको कुरा सुनेर निर्णय लिनु पनि गान्धीकै ताकतको प्रतीक हो । यदि मूल्यमान्यता, नैतिकता र विवेक ताकत हो भने गान्धीको विचार हाम्रो निम्ति सर्वकालिक छ । एक्काइसौँ शताब्दीमा मात्रै के, शताब्दियौँ शताब्दी गान्धीवाद सान्दर्भिक रहिरहने छ । सत्य र अहिंसाको महत्व कहिल्यै कम हुँदैन, बितेको कुनै कालखण्डमा पनि भएको छैन ।

प्रकाशित मिति : २० आश्विन २०७७, मंगलबार  ३ : २९ बजे

नैतिक शिक्षा र देश भक्तिको भावना कमजोर भयो : प्रधानमन्त्री

काठमाडौं– प्रधानमन्त्री पुष्पकमल दाहाल ‘प्रचण्ड’ले पछिल्लो समय नैतिक शिक्षा र

कानुनको सफल कार्यान्वयनबाट मात्रै सुशासन : प्रधानमन्त्री

काठमाडौं– प्रधानमन्त्री पुष्पकमल दाहाल ‘प्रचण्ड’ले कानुनको सफल कार्यान्वयनबाट मात्रै देशमा

लुम्बिनीका संसदीय समिति सर्वसम्मत चुनिँदै

बुटवल– लुम्बिनी प्रदेश सभाका सात विषयगत समितिका सभापति सर्वसम्मत चयन

अबको नीति तथा कार्यक्रमले जनतामा आशा जगाउने छ : प्रधानमन्त्री 

काठमाडौं– प्रधानमन्त्री पुष्पकमल दाहाल प्रचण्डले अबको नीति तथा कार्यक्रमले जनतामा

संविधान कार्यान्वयनमा राजनीति दलको नै असमझदारी छ : प्रधानमन्त्री

काठमाडौं– प्रधानमन्त्री पुष्पकमल दाहाल प्रचण्डले संविधान कार्यान्वयनमा राजनीति दलको नै